به گزارش مشرق به نقل از فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز خود ماده 7 از لایحه اصلاح قانون دریایی ایران را بررسی و تصویب کردند.
بر اساس این ماده عنوان فصل ششم این قانون، وظایف، مسئولیتها و اختیارات فرمانده و کارکنان کشتی نام گرفت.
ماده 7 از لایحه اصلاح قانون دریایی ایران با 171 رای موافق، 3 رای مخالف و 23 رای ممتنع از مجموع 239 نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رسید.
وکلای ملت در ادامه جلسه علنی امروز خود ماده 8 از لایحه اصلاح قانون دریایی را نیز بررسی و تصویب کردند.
بر اساس این ماده مقرر شد که ماده زیر به ابتدای فصل ششم قانون الحاق شود:
در این فصل اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
الف- فرمانده: فردی که به عنوان عالیترین مقام کشتی محسوب میشود و طبق مقررات، این فرد مسئولیت اداره امور و هدایت کشتی را از جهات مختلف فنی، دریانوردی، کارکنان و خدمه، بار و مسافر و انجام سایر وظایف قانونی برعهده دارد.
ب- کارکنان و خدمه کشتی: هر فردی که برای انجام وظایفی در کشتی در ارتباط با کار و یا خدمات کشتی برای سفر دریایی استخدام شده و نام او در فهرست خدمه کشتی ذکر شده است.
پ - مالک: هر شخص حقیقی و یا حقوقی که نام او به عنوان مالک در دفتر ثبت کشتیها در سازمان بنادر و دریانوردی ثبت شده است مگر در مواردی که خلاف این امر به اثبات برسد.
ت - افسر اول و دوم: افراد واجد شرایط که از طرف مالک با رعایت قوانین و مقررات مربوط به عنوان افسر اول و یا دوم به این سمت گمارده میشوند.
ث- افسر ارشد: فرد واجد شرایطی که بر اساس دستورالعمل مالک و در صورت نبودن دستورالعمل بر اساس عرف دریانوردی تعیین میشود.
ج- ارشد افسران یا کارکنان: فرد واجد شرایطی در بین افسران و کارکنان خدمه کشتی که بر اساس دستورالعمل مالک و در صورت نبودن دستورالعمل بر اساس عرف دریانوردی با توجه به شرایط اوضاع و احوال، بالاترین مقام کشتی بعد از فرمانده محسوب میشود.
ماده 8 از لایحه اصلاح قانون دریایی با 193 رای موافق، یک رای مخالف و 11 رای ممتنع از مجموع 240 نماینده حاضر در صحن به تصویب مجلس رسید.
وکلای ملت در ادامه جلسه علنی امروز ماده 9 از لایحه اصلاح قانون دریایی را هم بررسی و تصویب کردند.
بر اساس این ماده فرماندهی کشتی بر عهده فردی است که از طرف مالک به این سمت گمارده میشود.
بر اساس مصوبه مجلس فرمانده باید همواره در کشتی حاضر باشد و به اعمال فرماندهی بپردازد مگر در موارد ضروری و مواقعی که کشتی در حال توقف در بندر یا لنگرگاه ایمن است.
در صورت فوت و یا بیماری فرمانده و یا بروز سایر عوامل خارج از اراده وی که مانع از ادامه فرماندهی شود ودر مواردی که فرمانده، کشتی را به هر علتی ترک کند و یا از اجرای وظایف خود امتناع ورزد افسر اول کشتی به طور موقت و تا تعیین و حضور فرمانده جدید ، مسئول فرماندهی کشتی است.
در چنین شرایطی افسر اول مراتب را بلافاصله به اطلاع مالک میرساند و در این شرایط، وظایف، مسئولیتها و اختیارات افسر اول عینا همان وظایف، مسئولیتها و اختیارات فرمانده است.
ماده 9 از لایحه اصلاح قانون دریایی با 196 رای موافق، 3 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 238 نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رسید.
بر اساس این ماده عنوان فصل ششم این قانون، وظایف، مسئولیتها و اختیارات فرمانده و کارکنان کشتی نام گرفت.
ماده 7 از لایحه اصلاح قانون دریایی ایران با 171 رای موافق، 3 رای مخالف و 23 رای ممتنع از مجموع 239 نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رسید.
وکلای ملت در ادامه جلسه علنی امروز خود ماده 8 از لایحه اصلاح قانون دریایی را نیز بررسی و تصویب کردند.
بر اساس این ماده مقرر شد که ماده زیر به ابتدای فصل ششم قانون الحاق شود:
در این فصل اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
الف- فرمانده: فردی که به عنوان عالیترین مقام کشتی محسوب میشود و طبق مقررات، این فرد مسئولیت اداره امور و هدایت کشتی را از جهات مختلف فنی، دریانوردی، کارکنان و خدمه، بار و مسافر و انجام سایر وظایف قانونی برعهده دارد.
ب- کارکنان و خدمه کشتی: هر فردی که برای انجام وظایفی در کشتی در ارتباط با کار و یا خدمات کشتی برای سفر دریایی استخدام شده و نام او در فهرست خدمه کشتی ذکر شده است.
پ - مالک: هر شخص حقیقی و یا حقوقی که نام او به عنوان مالک در دفتر ثبت کشتیها در سازمان بنادر و دریانوردی ثبت شده است مگر در مواردی که خلاف این امر به اثبات برسد.
ت - افسر اول و دوم: افراد واجد شرایط که از طرف مالک با رعایت قوانین و مقررات مربوط به عنوان افسر اول و یا دوم به این سمت گمارده میشوند.
ث- افسر ارشد: فرد واجد شرایطی که بر اساس دستورالعمل مالک و در صورت نبودن دستورالعمل بر اساس عرف دریانوردی تعیین میشود.
ج- ارشد افسران یا کارکنان: فرد واجد شرایطی در بین افسران و کارکنان خدمه کشتی که بر اساس دستورالعمل مالک و در صورت نبودن دستورالعمل بر اساس عرف دریانوردی با توجه به شرایط اوضاع و احوال، بالاترین مقام کشتی بعد از فرمانده محسوب میشود.
ماده 8 از لایحه اصلاح قانون دریایی با 193 رای موافق، یک رای مخالف و 11 رای ممتنع از مجموع 240 نماینده حاضر در صحن به تصویب مجلس رسید.
وکلای ملت در ادامه جلسه علنی امروز ماده 9 از لایحه اصلاح قانون دریایی را هم بررسی و تصویب کردند.
بر اساس این ماده فرماندهی کشتی بر عهده فردی است که از طرف مالک به این سمت گمارده میشود.
بر اساس مصوبه مجلس فرمانده باید همواره در کشتی حاضر باشد و به اعمال فرماندهی بپردازد مگر در موارد ضروری و مواقعی که کشتی در حال توقف در بندر یا لنگرگاه ایمن است.
در صورت فوت و یا بیماری فرمانده و یا بروز سایر عوامل خارج از اراده وی که مانع از ادامه فرماندهی شود ودر مواردی که فرمانده، کشتی را به هر علتی ترک کند و یا از اجرای وظایف خود امتناع ورزد افسر اول کشتی به طور موقت و تا تعیین و حضور فرمانده جدید ، مسئول فرماندهی کشتی است.
در چنین شرایطی افسر اول مراتب را بلافاصله به اطلاع مالک میرساند و در این شرایط، وظایف، مسئولیتها و اختیارات افسر اول عینا همان وظایف، مسئولیتها و اختیارات فرمانده است.
ماده 9 از لایحه اصلاح قانون دریایی با 196 رای موافق، 3 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 238 نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رسید.